هشدار WHO درباره یک نوع داروی کاهش وزن پلیس از تشکیل ۱۳۱ پرونده علیه مجرمان اقتصادی فضای مجازی خبر داد ۱۸ هزار نفرشب اسکان اضطراری در مناطق زلزله‌زده شهرستان کاشمر افسردگی و تمایل به خوردن شیرینی اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای فنس‌کشی جاده میامی درراستای حفاظت از یوزها شناسایی چهار نفر به دلیل انتشار نظرسنجی‌های دروغین انتخاباتی واحد مددکاری بیمارستان دکتر شیخ مشهد رتبه برتر شد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٢ تیر ١۴٠٣) | بارش‌های رگباری و وزش باد شدید در استان و مشهد اموال «کوروش کمپانی» به فروش خواهد رسید چند پیشنهاد محیط زیستی به دولت چهاردهم آیا هوای داخل ماشین سرطان‌زاست؟ خطرات موش کوچکی که ایرانیان را مجذوب خود کرد | همستر را بهتر بشناسیم سالانه ۶۰۰ هزار خودرو به‌دلیل نداشتن معاینه فنی و بیمه شخص ثالث توقیف می‌شوند هر هفته، ۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در مشهد می‌شود آسیب به ۲۰ مدرسه شهرستان کاشمر در زلزله اخیر پیری سالم با این نوشیدنی آیا زمین‌های محدوده تپه باستانی نادری در حال تصرف است؟
سرخط خبرها

۴۰ نکته کاربردی برای صرف غذا در محل کار | آداب یک ناهار کاری

  • کد خبر: ۲۳۰۷۳۵
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
۴۰ نکته کاربردی برای صرف غذا در محل کار | آداب یک ناهار کاری
خورد و خوراک در محل کار قوانینی دارد که باید آن‌ها را بیاموزیم.

به گزارش شهرآرانیوز، شاید برای شما پیش آمده باشد که به یک مهمانی ویژه دعوت شده باشید و خوردن شیرینی خامه‌ای یا همبرگر برایتان به چالش جدی تبدیل شده باشد. ممکن است این موقعیت استثنایی خیلی فراگیر نباشد، ولی اگر شاغل باشید و مدت طولانی از روزتان را در محل کار بگذرانید حتما تجربه غذا خوردن سرکار را دارید.

 موضوعی که روزانه با آن سروکار دارید و به طور حتم به یک چالش جدی برایتان تبدیل شده است. در صورتی که اگر آداب این کار را مانند هر فعالیت دیگری بدانید، برایتان دشوار و آزاردهنده نخواهد بود، موضوعی که‌ می‌خواهیم امروز قدری درباره آن بدانیم.

قانون‌های غذا خوردن در محل کار 

میز کار شما به دلیل اینکه وسایل مختلف و آلودگی زیادی روی آن است برای غذا خوردن مناسب نیست، در واقع این میز چهارصد بار از یک توالت کثیف‌تر است و هیچ وقت آن طور که باید تمیز نمی‌شود. افزون بر این، غذا خوردن پشت میز کار سبب می‌شود حواستان به جای آنکه روی غذا خوردن متمرکز شود، متوجه جواب دادن به تلفن، ایمیل فرستادن و پیگیری‌های دیگر باشد بنابراین مغز توجهی به مقدار غذایی که‌ می‌خورید ندارد و در نتیجه مبتلا به پرخوری می‌شوید. 

ازطرفی غذا خوردن باید در سالن غذاخوری انجام شود، زیرا این مکان هم تمیزتر است و هم سبب استراحت و بازتوانی دوباره می‌شود. با همه این توضیحات اگر هیچ فضایی جز میز کارتان برای صرف غذا ندارید بهتر است برخی نکات و توصیه‌های تغذیه‌ای را در محیط کار در نظر بگیرید.

میز کارتان را ضدعفونی کنید

بهتر است هر روز میز کارتان را ضدعفونی کنید. یک ماده ضدعفونی کننده و دستمالی تمیز، نه دستمال کاغذی، داشته باشید تا بتوانید تمام نقاط میزتان را تمیز و برای غذا خوردن آماده کنید.

رومیزی پهن کنید

انداختن سفره‌ای کوچک یا استفاده از زیربشقابی بزرگ می‌تواند از تماس غذای شما با آلودگی‌های احتمالی که روی میز کارتان وجود دارد، جلوگیری کند.

با دوستانتان غذا بخورید

برای غذا خوردن پشت میز کار، همکارتان را هم دعوت کنید با این کار فرصتی برای گپ زدن و یک استراحت کوتاه فراهم می‌شود و از فضای کار و استرس هایش برای دقایقی جدا می‌شوید.

نوبتی سالاد ببرید

خیلی وقت‌ها به دلیل زیاد شدن آنچه باید همراه ببرید، می‌بینید که چند روزی است سالاد نخورده اید در حالی که‌ می‌توانید نوبتی برای خود و افرادی که با شما غذا می‌خورند، سالاد یا میان وعده ببرید. با این کار هر روز مخلفات غذایی هم دارید.

به زمان غذا خوردنتان دقت کنید

معمولا ساعت شروع به کار از ۸ صبح است. برخی افراد پس از این ساعت که به محل کار رسیدند، تازه مشغول خوردن صبحانه می‌شوند که با این کار ساعت کار می‌گذرد. بهتر است این وعده را در خانه میل کنید یا در ۱۰ دقیقه صبحانه خوردنتان را به پایان برسانید. هنگام ناهار هم بهتر است زیاد با همکارانتان گرم صحبت نشوید، زیرا صرف غذایتان بیش از زمان معمول طول می‌کشد و از کار اصلی می‌مانید.

غذایتان را زیر نظر داشته باشید

توصیه می‌کنیم وقتی در حال گرم کردن غذایتان در مایکروفر محل کار هستید از درپوش استفاده کنید تا غذایتان بر اثر زیاد گرم شدن تمام فضای مایکروفر را کثیف نکند، زیرا تمیز نکردن باقی مانده این غذا محیط مایکروفر را آلوده می‌کند و سبب می‌شود محل مناسبی برای گرم کردن سایر غذا‌ها نباشد.

حین غذاخوردن حرف نزنید

هرگز پیش روی مراجعه کننده یا مشتری تان غذا نخورید یا با دهان پر تلفن را جواب ندهید، هنگام غذا خوردن با همکارتان، در حالی که خرده‌های غذا در دهانتان است به صحبت نپردازید و بعد از تمام شدن غذا، دهانتان را تمیز کنید.

آداب غذا خوردن 

مهم‌ترین شرط ادب در زمان غذا خوردن، صحبت نکردن است. حتی اگر پرسشی از شما شد باید با اشاره دست فرصت بخواهید تا غذایتان را قورت دهید و بعد پاسخ بدهید. موقع غذا خوردن، چه در محل کار و چه در جلسه کاری باید حواستان به نکاتی باشد:

  • غذا خوردن را از یک سمتِ ظرفی که جلو شما قرار گرفته است آغاز کنید.
  • برای پاک کردن چربی دور دهان از دست استفاده نکنید.
  • از به هم زدن بشقاب خود در زمان صرف غذا و ایجاد ظاهر نامناسب در آن بپرهیزید.
  • هنگامی که پای میز غذا نشسته اید به فردی که در حال غذا خوردن است نگاه نکنید، زیرا معذب می‌شود.
  • به آرامی و با دهان بسته غذایتان را میل کنید.
  • لقمه‌های کوچک بردارید.
  • غذایی به محل کار ببرید که ریخت وپاش نداشته باشد و بتوانید آن را با قاشق و چنگال میل کنید.
  • بسته‌های غذایی پر سروصدا مانند چیپس به محل کار نبرید.
  • در جمع همکاران از خلال دندان زدن، نخ دندان کشیدن یا بردن انگشت داخل دهان بپرهیزید.
  • از خوردن ناهار پشت میز کارتان بپرهیزید، زیرا مواد غذایی شما هر چه که باشد تا مدتی بوی آن در محیط باقی می‌ماند.
  • نگهداری ظرف‌های کثیف به اندازه مواد غذایی مانده می‌تواند آزاردهنده باشد. سعی کنید پس از صرف غذا حتما ظرف‌های کثیف خود را بشویید یا در کیسه پلاستیکی بسته نگه دارید.

پیشنهاد‌های تغذیه‌ای برای محل کار

  • دو تکه میوه
  • ناهار سالم همراه با سبزیجات
  • ماست کم چرب
  • کشمش یا جو دو سر
  • یک بطری آب طعم دار
  • آجیل بدون نمک

مواد غذایی بودار به محل کار نبرید

ماهی

هیچ غذایی به اندازه ماهی بو ندارد. وقتی شما ماهی را در دستگاه‌های گرم کن محل کار گرم می‌کنید، فضای داخلی این دستگاه بو می‌گیرد و غذای بقیه هم با بوی ماهی همراه می‌شود. افزون بر این بوی ماهی به قدری شدید است که در اتاق باقی می‌ماند و برای دیگران آزاردهنده می‌شود.

کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان است و خام آن با لیموترش طعمی عالی دارد، ولی وقتی همین کلم مقوی را‌ می‌پزید، بوی تندی پیدا می‌کند. برای همین توصیه می‌شود استیک یا مرغ خود را بدون کلم بروکلی پخته شده به محل کار ببرید و صرف کنید تا سبب آزار همکاران هنگام صرف ناهار نشوید.

ترشی

ترشی از چاشنی‌های کنار غذاست که طرف داران زیادی دارد. ترشی‌ها بوی زیادی دارند. شاید برای شما که آن را میل می‌کنید بسیار دل چسب باشد، ولی کسانی که فقط بوی ترشی به مشامشان می‌رسد اذیت می‌شوند. پس به جای ترشی از مخلفات دیگری مانند ماست و زیتون در محل کار بهره ببرید.

تخم مرغ

تخم مرغ آب پز سرشار از پروتئین است و برای کسانی که دنبال رژیم غذایی سالم هستند، گزینه خوبی محسوب می‌شود. با این حال برخی ممکن است با بوی این غذا کنار نیایند و بهتر است به جای تخم مرغ آب پز برای صبحانه پنیر، خامه عسل یا مربا استفاده کنید.

سیر و پیاز

در خوش طعمی سیر و پیاز یا غذا‌هایی که با آنها پخته می‌شود، مانند کباب کوبیده هیچ شکی نیست، ولی برای رعایت آداب کاری بهتر است این مواد و غذا‌ها را به محل کار نبرید و فقط در خانه از طعم و عطرشان لذت ببرید. یادتان باشد، نه تنها بوی خود مواد، بلکه بوی دهان شما پس از صرف این مواد غذایی برای بقیه بسیار آزاردهنده می‌شود.

ادویه کاری

ادویه کاری هم بوی تند و شدیدی دارد و توصیه می‌شود غذا‌هایی که با کاری تهیه شده اند را سر کار نبرید.

با بوی غذا در محل کار چه کنیم؟

اگر همکارانتان عادت دارند غذا‌هایی را به محل کار بیاورند که بوی نامطبوعی در سالن غذاخوری به جا می‌گذارند، می‌توانید در کمال ادب و احترام به آن‌ها گوشزد کنید کارشان برای بقیه آزار دهنده است. بعضی از افراد متوجه اشاره‌های غیرمستقیم می‌شوند و از دوباره آوردن چنین غذا‌هایی به محل کار خودداری می‌کنند. برای نمونه بگویید:‌

  • می‌دانم هوا گرم است، اگر مایل باشید چند دقیقه پنجره را باز‌ می‌کنم تا هوا تازه شود.
  • من هم پیاز و پنیر داخل ساندویچ را‌ می‌پسندم، ولی ترجیح می‌دهم این غذا را در اغذیه فروشی بخورم.

آداب ناهارکاری

  • به موقع وارد شوید تا همکاران و میهمانان معطل شما نمانند.
  • برای کمک به چیدن و مرتب کردن فضای جلسه پیش قدم شوید، ولی یک بار پیشنهاد بدهید و اصرار نورزید.
  • بشقاب خود را از غذا تلنبار نکنید.
  • صبر کنید تا غذا برای همه سرو شود و بعد مشغول غذا خوردن شوید.
  • حتی غذا‌های غیر برنجی مانند فینگرفود‌ها را هم با چنگال و چاقو میل کنید.
  • اگر قاشق و چنگالتان روی زمین افتاد همان لحظه آن‌ها را روی میز برنگردانید، بعد از جلسه بردارید و تمیز کنید.
  • حین جلسه از کیفیت غذا گله و شکایت نکنید، اگر بعد از جلسه از شما خصوصی پرسیده شد صادقانه و با رعایت ادب و احترام نظرتان را بگویید.
  • در زمان صرف صبحانه یا ناهار کاری حواستان باشد اگر نیاز به مشارکت شما در بحث بود آمادگی داشته باشید.
  • مطمئن شوید موقع ترک جلسه میز غذاخوری در قسمت شما، تمیز باشد. شاید بعد از شما هم دیگران در این محل جلسه داشته باشند.
  • در طی یک ارائه کاری، میز را جمع وجور نکنید و بلند نشوید، این کار حواس فردی را که در حال صحبت است پرت می‌کند.
  • وقتی نوبت صحبت کردن شما در جلسه شد قاشق و چنگالتان را دست نگیرید، بلکه آن‌ها را روی میز بگذارید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->